Tuesday 22 November 2011

MDS :: Minggu Destini Siswa di UiTM

   Pengalaman pertama aku di UiTM Sungai Petani, Kedah. First, memang tersangat lah seronok tak terhingga sehingga meletihkan jiwa dan raga aku yang tak seberapa nih. Kata kata hikmat dari aku lah kann? Terima je semuanya sebab semua tu ada hikmah disebalik segala galanya. Betul lah. Aku tak tipu, tahu la aku sentiasa merepek kan? Tapi bab bab ni aku tak akan menipu lah. Ambik kau.


    Hari pertama di UiTM:: Aku sampai di UiTM Sungai Petani pada pukul 11.30 pagi. Aku bertolak punya lah awal kan. Tup tup. Kete rosak, kipas enjin tak berjalan. hadoiii. Kenapalah masalah macam ni nak berlaku hari ni jugak kan? Hari lain tak boleh ke? Tapi aku sabar, fikirkan mungkin ade hikmah di sebalik semua dugaan Allah ni kann? So, aku dapat luangkan masa dengan Daddy aku yang tersayang. Maklumlah, jauh dia berada nak jumpa pun dah macam presiden negara dah. (hah. bohong sangat dah tuh. XDD) Memang aku rindukan ayah aku. Kan aku ni anak yang bongsu, yang paling manja and paling ngade ngade. Nyampah kan? 
So, aku sampai lewat dan plan aku nak dapatkan sebilik dengan kawan aku tuh tak menjadi, "manusia hanya mampu merancang, hanya Allah yang mampu tentukan". Aku redha je, dengan harapan aku mungkin dapat kawan kawan baru yang sememangnya sporting and best. Tup tup, Alhamdulillah, dapat yang sememangnya best lah. Kih kih kih. Aku pun masuk ke dalam bilik aku, my new sweet home for the next whole year. Takut? Memang lah, tempat baru kan? Tapi aku tabahkan hati, betulkan niat dan kuatkan azam aku untuk habiskan pengajian aku di sini.


    Petang tuh, pukul 2.30 petang. Kami diarahkan untuk berkumpul di tingkat bawah untuk mulakan MDS (minggu destini siswa). Panas gila kott haritu kan. Tapi aku buat derk je sebab aku kat sini bukan nak selesa tapi untuk mengutip ilmu. ** Alahai, macam nerd pulak kan? Kami ke PI (pusat Islam) untuk solat asar. Kalau aku ingat lah kan, ade ceramah sikit sikit kot. Entah. Dah tak ingat. XDD. Dowg ckp pendaftaran esok. Bukan hari ni. Nasib aku dah tahu, sebab aku dah check jadual akademik benda alah tu kan. Nasib...


   Yang paling tak boleh tahan kan? Waktu kami kena jerit dengan akak akak and abang abang PM. Memang suka lah kena marah. **Jangan marah e akak and abang semua. Aku baru nak makan, "Cepat siswi, pantas, berlari!" Hah. Memang siot lah sku cakap. Tahap memang tak boleh nak belah. Tapi bukannya aku benci MDS atau PM sekalian, cuma keadaan tu je yang memang menyakitkan hati sikit kan? Tapi overall, memang best. Banyak jugak yang aku belajar. Aku hargai semua pengorbanan PM PM semua. Tak tidur kott dowg kan? Kami dapat jugak tidur 2-3 jam. Dowg sampai hilang suara lah. Marah marah semua, aku tengok ada yang nak demam pun ada, tapi masih lagi buat tugas dowg kan. Memang aku respect lah sama PM sekalian.
   Masa last day of MDS, memang aku tersangat lah bersemangat. Maklumlah, dah nak habis, sape yang tak suka kan? Bila dah habis semua, Ya Allah, memang lah tahap alam aku punya lega tuh.


XDDD------ Kalau ada yang nak masuk UiTM ni, kena lah bersedia e untuk MDS. Jangan banyak complain, buat aje. Tak susah mane pun.











No comments:

Post a Comment