Friday 21 October 2011

Persoalan, Perlukah?

Macam yang tertera di atas, perlukah? Perlukah kita sentiasa nak bergaduh dan mencari salah orang lain? Perlukah kita sentiasa merasa tidak cukup dan merasa cemburu dengan kelebihan dan kesenangan orang lain? Perlukah kita sentiasa mengumpat dan mencaci orang yang kita merasa tidak suka? Perlukah? Persoalannya, perlukah?

Pernah terfikir apa yang akan terjadi bila kita mengeluarkan kata kata yang menyakitkan hatinya yang sememangnya kita lemparkan untuk melemahkan semangatnya? Pernah terfikir mungkin suatu hari nanti semua perbuatan kita itu akan berbalik kepada kita? Pernah terfikir jikalau perbuatan kita itu mungkin memusnahkan hidupnya? Atau mungkin itu yang kita inginkan? Kemusnahan hidup orang lain?

Sanggupkah kita melihat dirinya merana atas kesalahan yang tidak pernah berkaitan dengan dirinya? Sanggupkah kita menanggung dosa perbuatan kita yang tidak mungkin terampun akibat keangkuhan diri kita? Sanggupkah kita melihat anak anak, cucu cucu kita pula yang seterusnya menanggung akibat perbuatan kita itu? Sanggupkah kita?

Mampukah kita terus hidup dalam kebencian dan kesedihan? Tidakkah ingin diri itu untuk mengecapi kebahagiaan? Benar? Kita semua inginkan kebahagiaan hidup. Jadi, bertolak ansur lah dan sentiasa maaf memaafi. Bye.

Salam.

No comments:

Post a Comment